Щороку десятки пластунів стають студентами Української академії лідерства. Тут вони 10 місяців інтенсивно закріплюють навички 21 століття, інтелектуально, емоційно та фізично розвиваються у вчителів із найкращих університетів, їздять в експедиції Україною та в кілька нових країн, створюють соціальні проєкти, стажуються та волонтерять.
Які елементи програми схожі в УАЛу і Пласту? Чому половина керівників Академії — саме із пластунським бекграундом? І як нині пластуни-УАЛівці розвивають український скаутинг на Півдні України?
УАЛівська амбасадорка Пласту
У неділю 20 жовтня 2019 року студентка УАЛ Миколаїв Вікторія Лишак з самого ранку у свій єдиний вихідний поспішала на автобус — у Херсоні мав відкриватися перший пластовий рік. Дівчина уже скучила за пластовим духом, то з радістю разом з трьома товаришами-уалівцями та ментором зголосилась допомогти з організацією події.
Сама дівчина зі Львова, пластує уже 6 років, належить до куреня число 6 імені Лесі Українки.
На Галичині старт пластового року — масштабна та багатолюдна акція: у центрі Львова збирається понад 1000 пластунів. Тож приблизно так Вікторія уявляла цей день і в Херсоні.
Реальність виявилася інакшою: все відбувалося у школі, було близько 20 дітей, які знають про Пласт у теорії.
“Тамтешня вчителька дізналася про Пласт через Інтернет. Вона зробила велику справу, що виявила таку ініціативу, заглибилася в це, замотивувала дітей і їхніх батьків, адміністрацію школи. Але їй не було звідки взяти досвід, — розповідає Вікторія. — Так, діти читали про Пласт, вчили гімни, знали, що пластуни кажуть СКОБ. Ми ж зрозуміли, що можемо поділитися своїми практичними вміннями, адже Пласт важливо “прожити”. Поки не промокнеш на таборі, не проживеш тих 10 днів у лісі, то не дізнаєшся, що таке “смак життя.” .
Пластуни-уалівці навчали херсонських дітей впоряду, пояснювали і показували, як правильно ставати в лаву, нести прапор. А також допомагали провести усю програму, підказували організаторам та ділилися “лайфхаками” таборування.
Через кілька місяців Вікторія вже допомагала своїм досвідом ініціаторам Пласту ще й у Миколаєві. Вони — лише на етапі створення осередку. Тож дівчина підказувала, що потрібно зробити, аби зрушити цю справу з місця.
“Я люблю бути такою амбасадоркою Пласту і розповідаю про нього за будь-якої нагоди. У моєму осередкові я розповідала про нього майже усім”, — підкреслює дівчина.
В УАЛ Миколаїв, крім Вікторії, є ще один чинний пластун, двоє — неактивних. Щороку в Академії навчається кілька десятків українських скаутів. Наприклад, у 2016-му році вони складали третину всіх студентів! Цьогорічний набір до УАЛ триває до 22 червня.
Схожість та різниця із Пластом
Якщо Пласту уже понад 100 років, то УАЛ — 5. Українська академія лідерства виникла після Революції Гідності — щоби долучитися до виховання покоління майбутніх лідерів, які беруть відповідальність за свою країну і мають необхідні для цього здібності. Така місія об’єднує обидві організації.
Співзасновник та керівник УАЛ Роман Тичківський — також пластун з багаторічним «стажем». У перші роки існування Академії чимало пластунів допомагали із реалізацією ідеї та самим відбором студентів. І досі кожного вересня вони супроводжують студентів УАЛ у спільному підкоренні першої вершини – Петросу
Хоч сама Академія створена за зразком ізраїльської мехіни, не дивно, що потрапило у програму і чимало скаутських елементів. Саме у пластових таборах у рідному Рогатині Роман Тичківський вперше познайомився з інститутом менторства. Ментори в УАЛ мають чимало спільного із пластовими виховниками — різниця у графіку, методиці роботи (відбуваються індивідуальні бесіди, постановки цілей) та умовах праці (в Академії робота ментора оплачується).
Вишколи прийшли у програму УАЛ також із Пласту. Студенти мають їх після кожного модуля: так само їдуть в ліс, живуть в екстремальних умовах, працюють над стресостійкістю, адаптивністю та гнучкістю.
“Якщо для Пласту життя у природі — це основа, то для Академії – лише один із методів виховання, — розповідає керівниця департаменту залучення та розвитку талантів Оксана Косендяк. — Акцент у формаційній програмі УАЛ – інтелектуальний, емоційний та фізичний розвиток. Так, ці елементи також є у Пласті і вони проявляються на гутірках, майстерках, рухливих іграх. В УАЛ ми прокачуємо студентів у цьому напрямку комплексно 24/7”
На відміну від пластунів, студенти УАЛ — це обов’язково випускники шкіл, не старші 20 років. Вони навчаються у протилежному куточку країни. В одному осередку збираються підлітки з різних областей, які майже рік живуть разом та ділять спільний побут.
Упродовж року вони регулярно спілкуються з президентами та міністрами, бізнесменами та громадськими діячами, стажуються у потужних компаніях та інституціях. Вчаться у викладачів із найкращих університетів країни, таких як Ярослав Грицак, Михайло Винницький, Орися Демська, Павло Шеремета та інших.
В УАЛ не лише формують цілісних особистостей — самостійних, самозарадних, відповідальних перед суспільством, а й показують їм світ з різних сторін: вчать підприємництву, основам державотворення, фінансової грамотності, роботи з даними тощо.
“Після 11 класу я точно знала, що піду в УАЛ, адже тут такі ж цінності, вмотивовані люди, не лише особистий розвиток, а й внесок у громаду, — розповідає про свій вибір Вікторія Лишак. — УАЛ мені допоміг глибше, ґрунтовніше пізнати себе і зрозуміти, яку саме професію я хочу здобути. Після школи я була дуже розгубленою, але впродовж 10 місяців в УАЛ я багато читала, досліджувала себе емоційно, розвивала свої комунікативні здібності і тепер точно знаю, що хочу бути психологом”.
Щороку у програмі УАЛ обов’язковими є експедиції не лише Україною, а й закордон. Майбутні лідери досліджують державний устрій, бізнес і культуру Європейського союзу та Ізраїлю, щоби втілювати найкращі практики цих країн у себе вдома.
УАЛом керують пластуни!
І це йдеться не лише про керівника УАЛ Романа Тичківського, а і про половину менеджерів Академії.
Оксана Косендяк — серед них, у Пласті уже 16 років. Про Академію дізналася від пластунів, а потрапила на роботу в УАЛ, переконана, завдяки пластунському досвіду.
“По-перше, Пласт мені дав ціннісний орієнтир. По-друге, я прокачала навички роботи в команді. З 12 років я отримувала можливість проявити себе як лідера: була гуртковою, курінною, виховницею, зв’язковою. Я навчилась гуртувати команду, створювати традиції — це допомогло мені зростати у цьому напрямку. І зараз я менеджу важливий напрямок на національному рівні організації”.
Деякі цінності УАЛу перегукуються із пластовим законом. Братерський і доброзичливий, завжди доброї гадки — цих принципів тут дотримуються у прийнятті рішень і ставленні до членів команди. Через це в УАЛ не “людський ресурс”, а таланти — тому так називається і департамент, яким керує Оксана.
“Пластун оптимістично ставиться до життя. — додає Оксана, — Тому в УАЛ ми також завжди говоримо не “проблема”, а “виклик”. Бо виклик — це те, що ти приймаєш і готовий з цим працювати”.
Схожi новини
Зібрати 10 000 доларів для Пласту в пам’ять про батька. Інтерв’ю з Тарасом Ференцевичем
Детальніше
Думка освітнян: чим Пласт корисний для дітей?
Детальніше
Чому вам варто купити “усвідомлену” вишиванку ручної роботи?
Детальніше
Невеликі щомісячні внески на розвиток Пласту творять великі зміни. Інтерв’ю з Олею Герус.
Детальніше
Пластунка Ярина Лінинська: лікарка, яка рятує від коронавірусу в лондонських лікарнях.
Детальніше